
- Úvod
- INFORMACE PRO ZÁKAZNÍKY
- Mimosoudní řešení sporů
Urovnání sporu mimosoudní cestou mezi obchodníkem a spotřebitelem
Na základě novelizace zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, se stala s účinností od 1.2.2016 Česká obchodní inspekce (ČOI) subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
V mimosoudním řešení sporů (ARD - Alternative Dispute Resolution ) jsou řešeny spory, které vznikají z kupních smluv, nebo smluv o poskytování služeb, kde na jedné straně stojí podnikatel a na druhé straně spotřebitel.
ČOI nemá pravomoce, které by jí umožňovaly spor autoritativně rozhodovat či stranám ukládat povinnosti, její činnost by měla však vést ke vzájemné dohodě stran a smírnému urovnání sporu na základě vzájemné komunikace prostřednictvím oddělení ADR.
Řízení není zpoplatněno.
Návrh na řešení sporu může podat pouze spotřebitel a to nejpozději do 1 roku ode dne, kdy poprvé kontaktoval obchodníka za účelem řešení sporu.
V případě sporu, který se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo, poskytne obchodník spotřebiteli informace také v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat.
Pokud spotřebitel doloží, že se mu spor nepodařilo vyřešit přímo a návrh není ze strany oddělení ARD zamítnut, zahájí se mimosoudní řešení sporu, které musí být ukončeno do 90 dnů od jeho zahájení. U zvlášť složitých sporů může být lhůta prodloužena o dalších 90 dnů.
Nedojde-li během této doby k uzavření písemné dohody mezi stranami sporu či k jednostrannému prohlášení spotřebitele o ukončení účasti na řešení sporu, řešení bude ukončeno a obě strany o tom budou vyrozuměny.
Strany sporu:
nemusí být zastoupeny právním zástupcem,
mohou využít nezávislé poradenství nebo zastupování či pomoc třetí osoby,
mají právo vyjadřovat k věci svůj názor,
mohou nahlížet do dokumentace vztahující se k projednávanému sporu, pořizovat si kopie nebo opisy tvrzení, důkazů, dokumentů a skutečností předložených druhou stranou a vyjádřit se k nim,
budou informovány v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat o ukončení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu a o skutečnostech, které vedly k ukončení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu,
samy za sebe nesou své náklady řízení,
pouze spotřebitel může ukončit účast v mimosoudním řešení spotřebitelského sporu v kterékoli fázi.
Zahájením mimosoudního řešení spotřebitelského sporu není dotčeno právo stran sporu domáhat se ochrany svých práv a oprávněných zájmů soudní cestou.
Mimosoudní řešení sporů
Česká obchodní inspekce
se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2
IČ: 00020869
internetová adresa: http://www.coi.cz
On-line podání podnětu k mimosoudnímu řešení umožňuje také platforma zřízená Evropskou komisí na internetové adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.